bron-vio

Orde en structuur, deel 2

4 Er is een bepaalde mate van hiërarchie nodig in een klas. Een van de wetten uit het systemisch werk is hiërarchie. Wie is de leider, wie komt daarna en daarna? Tijdens de therapeutische opleiding die ik gevolgd heb, moesten we eens op volgorde van leiderschap gaan staan, zonder te spreken. Het duurde een tijd, maar op een gegeven moment hadden we een rij met een kop en een staart, waarbij iedereen tevreden was met zijn of haar plek. Dit heeft mij heel veel inzicht opgeleverd. Het leek altijd dat er maar 1 goede plek was, de eerste! Dat klopte niet! Degene die als laatste stond, was in balans en gaf aan dat dit precies de juiste plek was voor haar. Mochten er in jouw leven zaken zijn die hiërarchie lastig maken, dan zou je daar eens naar kunnen kijken. Zeker gezien in systemisch licht, levert dat een hoop nieuwe inzichten op.

5. Steun geven en krijgen. Bij lesgeven heb je steun nodig van je collega’s en leidinggevenden. Ook in het onderwijs heb je nou eenmaal Rekkelijcken en Preciezen. Het kan zijn dat een collega een heel andere stijl van lesgeven heeft als jijzelf. Toch is het belangrijk deze persoon tegen leerlingen niet af te vallen. Je ondermijnt het gezag van je collega als je die persoon wel afvalt tegenover leerlingen. Natuurlijk kun je altijd in gesprek gaan met een collega, maar hou je neutraal tegenover leerlingen.

6. Heb lol in je werk. Probeer eens iets anders uit, zo houd je je werk voor jezelf leuk! We kennen allemaal de uitgebluste personen in winkels, bij balies of instellingen die er helemaal geen zin meer in lijken te hebben. Bij zulke mensen wil je niet te lang in de buurt zijn, en als het om een winkel of iets dergelijks gaat, ben je ook snel weg. Maar een leerling kan niet weg en zal toch het hele lesuur voor je neus zitten. Zorg ervoor dat de leerling een leuk uitzicht heeft. En dan bedoel ik niet dat je je volgens de laatste mode moet kleden.

7. Stel je aannames over leerlingen bij. Er zijn van die types die altijd wel wat hebben te zeuren. Maar laat het nou net gebeuren dat die leerling af en toe ook een heel interessante vraag kan stellen. Denk daarbij altijd aan Anna! Anna is de ideale leerlinge en zij staat voor: altijd navragen nooit aannemen. Dit is handig als je normaal gesproken aan een half woord genoeg hebt. Of als je gezichtsuitdrukkingen erg snel interpreteert. Stel eens een vraag over wat de ander beweegt. Zou leuk zijn als het een open vraag was.....

Orde en structuur

Het is een beetje geheim, en helemaal niet stoer. En ssst.... daarom praten we er ook niet over. Want we zijn allemaal volwassen mensen. Professionals. We hebben een opleiding achter de rug, dus we moeten dit gewoon kunnen. We vHoelen ons een beetje klein, en onhandig, en dat komt echt niet goed uit. Zeker niet als je 30 pubers voor je hebt zitten. Voor je het weet, maken ze gehakt van je. Dus.... stil nou maar, stil nou, STIL!

Welke zaken zijn van belang als het gaat om orde houden tijdens het lesgeven?

Het wordt er niet makkelijker op: en vroeger was natuurlijk ALLES beter.

Orde houden is een complex geheel van een aantal samenwerkende factoren. In dit blog worden de belangrijkste genoemd:

1 Zelfvertrouwen. Een docent die vol zelfvertrouwen voor de klas staat, en weet waar hij het over heeft, brengt dat over op de leerlingen. Zelfvertrouwen zorgt er ook voor dat de ander niet als “ de vijand” wordt gezien. Integendeel. Zelfvertrouwen kun je zelf organiseren door je lessen goed voor te bereiden, door zelfreflectie ( al dan niet met een professional), en zelfs door goede voeding en sport.

2 Grenzen stellen. Dit is heel ouderwets, en veel docenten en ouders denken dat dat te streng is, of te autoritair of anderszins niet goed. Laat me je uit de droom helpen: leerlingen hebben behoefte aan regels en duidelijkheid. Ook al schoppen ze er nog zo hard tegenaan! Geef duidelijk je grenzen aan, wat mag en kan wel bij jou in de klas en wat niet. Het is goed om hier van tevoren over na te denken, zodat je niet voor verrassingen staat als er zich opeens een situatie voordoet. Het is je taak als docent om te zorgen voor veiligheid voor ieder persoon in de klas. ( inclusief jijzelf). Zo komt iedereen het beste tot zijn recht.

3. Hou van je leerlingen. Iedereen kan zich nog de leraar of lerares van vroeger herinneren die jou echt zag staan. Dat noem ik professionele liefde. Als je de leerling ziet als lastig en vervelend, is de kans groot dat dit ook realiteit wordt in je klas. Er is een gezegde: dat wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt hier ook voor. Natuurlijk is het niet zo dat er nooit een leerling vervelend zal doen, maar het scheelt wel een heel stuk hoe je eigen mindset is.

Pagina 38 van 38