bron-vio

Presenteren met Plezier

Inspirerend Presenteren.

In dit blog, de eerste 5 tips voor inspirerend presenteren.

Tip 1. Opkomen.

Als je wilt beginnen, zorg dan ook dat in je lichaamshouding duidelijk is dat je “OP” bent. Stel je de volgende situatie voor : iedereen zit en ik, degene die de presentatie gaat houden, sta nog te rommelen in mijn papieren, of powerpoint. Logisch dat ik, op het moment dat ik dan wel wil beginnen, helemaal geen aandacht hebt. Denk eens aan wat acteurs doen: op het moment dat ze het podium betreden, (“OP” zijn) is er meteen aandacht. Laat in je houding zien dat je wilt beginnen, en regel de technische details het liefst van tevoren.

Tip 2. Oogcontact.

De meeste mensen kiezen onbewust een gedeelte van de zaal uit waar ze zo’n beetje naar kijken. Vaak komen de mensen vooraan en in de hoeken er bekaaid vanaf. Betrek ook deze mensen in je presentatie door hen aan te kijken. Je zult daar bewust een moment van moeten maken, want voor je het weet is je presentatie al weer voorbij.....

Tip 3. Tell Tell Tell

Om de aandacht vast te houden, en om de verwachtingen te managen vertel je eerst in 1 zin de kern van je verhaal. Daarna vertel je je verhaal, en tenslotte vertel je in het kort wat je net verteld hebt.

Kijk maar naar het journaal:

*1e Tell: in dit journaal de volgende onderwerpen.... ( onderwerp A, B en C)      

* 2e Tell : het journaal met deze onderwerpen volgt                                                              

* 3e Tell: in dit journaal zag u ..... ( a, b, c)

Zo blijft een onderwerp beter hangen. Bovendien zorgt het ervoor de je to the point bent, omdat je je hebt voorbereid op datgene wat echt belangrijk voor je is.

Tip 4. Let op je ademhaling.

Een presentatie is vaak een beetje spannend, en bij de meeste mensen gaat de ademhaling dan omhoog. Soms komt het volgende voor: ik moet een verhaal houden en ben een beetje onzeker. Iedereen kijkt me ook zo aan! Ik praat wat sneller, en prop heel veel zinnen in 1 ademhaling. Het gevolg is dat iedereen een benauwd gevoel krijgt, en ik nog sneller moet praten en heel kort adem moet bijhappen om de aandacht niet te verliezen.

Tip 5 De 60-20-20 regel.

Deze regel gaat ervan uit dat 20 % van je toehoorders het sowieso met je eens is. 20% is het juist sowieso oneens, en 60% is neutraal/weet het nog niet. Probeer niet om die 20% negatievelingen over te halen, maar richt je op de 60% die twijfelt. Zorg dat je hen in je kamp krijgt. Gezellig, samen met die 20% die er toch al in zat!

Weet jij hoe je moet “ opkomen” bij een presentatie? Als je hier vragen of opmerkingen over hebt: stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Share