bron-vio

Feedback gegeven, en dan?

Regelmatig hoor ik van klanten dat ze niet goed weten hoe verder te gaan nadat ze feedback hebben gegeven. Ze beschrijven verschillende typen van reacties na de feedback:

  1. Het is niet waar/ ik herken me er niet in.
  2. Oké, dank je wel voor de feedback, ik ga er wat aan doen.
  3. Ik snap de feedback, maar ik heb geen idee hoe ik hiermee verder moet.

Als je al flink hebt geoefend met feedback is het natuurlijk fijn om een reactie te krijgen uit categorie twee. Die kans is trouwens ook groter, als je de feedback-methode goed toepast, maar hier heb ik al over geschreven in een ander blog. (wil je dit blog nog een keer lezen, stuur me een mail en ik mail je het blog toe).

Soms komt er juist een reactie uit categorie 1. Onder deze categorie vallen verschillende soorten reacties van ontkenning:

  • “Ja, dat moet jij nodig zeggen. Je was zelf ook te laat met het inleveren van de stukken de vorige keer.” Ik merk bij veel mensen schroom om een ander aan te spreken, als ze zelf ook niet onfeilbaar zijn. Maar als we alleen mensen mogen aanspreken als we zelf perfect zijn, zal er nooit of te nimmer feedback gegeven worden. Je kunt laten weten dat jij ook openstaat voor feedback, op het moment dat het zich voordoet. En dat laat onverlet dat jij nu graag feedback wilt geven over iets dat zich op dit moment voordoet.
  • “ Ja, vind je het gek dat ik steeds te laat ben met mijn stukken inleveren. Het is hier een zootje sinds de fusie en veel te weinig mensen moeten veel te veel werk doen!” Het lastige van zo’n soort reactie is, dat het vaak waar is dat het erg druk is en dat er veel werk moet worden verricht door 1 persoon. Dit kun je dan ook zeker erkennen. Toch is het ook zo dat je niet alles daaraan kunt ophangen. Je kunt dan met de feedbackontvanger kijken wat die persoon zelf kan doen om dit probleem te tackelen.
  • “moet je mij hebben of zo? Peter is ook steeds te laat en die spreek je niet aan!” Dit is een lastige omdat het een appel doet op de relatie, en het heeft een emotionele lading. Hierbij is het van belang om zaken goed te scheiden: de persoon en het gedrag dat deze persoon liet zien. De persoon is helemaal oké, het gedrag ( vaker te laat aanleveren) niet.
  • “ we hadden toch afgesproken dat het aanleveren van die stukken niet meer zo heel belangrijk was?” Dit is het moment om terug te gaan naar de afspraak. Misschien heeft je gesprekpartner gelijk, en is er inderdaad een nieuwe afspraak gemaakt. Dan houdt de feedback geen stand. Maar misschien is er een communicatiefout en dan is dit een goed moment om het te herstellen.

Een reactie uit categorie drie is interessant, omdat er dan een vervolg moet komen. Als iemand wel wil veranderen maar niet weet hoe. Dan is het tijd om te gaan coachen. In het volgende blog meer over coachen.

Share