bron-vio

Acht Tips voor het stellen van Grenzen.

De Cirkels van Aanspreken.

 

Tip 1:

Voor je grenzen gaat stellen, is het belangrijk dat je eerst een aantal stappen hebt gezet. Dat zijn de cirkels van aanspreken. Je begint met het maken van een afspraak. Dat is de eerste ( blauwe) cirkel. Deze cirkel is heel erg belangrijk, want je kunt mensen niet aanspreken op gedrag als de regels niet duidelijk zijn. Dus hier zul je mee moeten beginnen. Er blijkt vaak dat sommige regels bekend worden verondersteld, maar dat dat duidelijk uitspreken nog veel winst kan opleveren. Een afspraak is iets heel anders dan een opdracht! Bij een opdracht is er geen sprake van wederzijds goedvinden. Bij een afspraak wel.

Tip 2:

Het woord “ transparantie” staat niet voor niets in de eerste cirkel. Wees duidelijk over wat je wilt en vraag of jij en je gesprekspartners het daarover eens zijn. De volgorde is dan: Uitspreken -->Bespreken -->Afspreken (evt later aanspreken )                                                                                                                                                                       

Een voorbeeld: ik werkte met een groep activiteitenbegeleiders die veel voor hun cliënten over had. In het begeleiden van de activiteiten vonden ze lastig:

*1 Constant negatieve beoordelingen/commentaar hebben van cliënten                                                

*2 door elkaar praten

Hier heb ik hen een duidelijke afspraak bij laten formuleren. ( Cirkel 1)Dit kost de nodige moeite! Mensen zijn snel geneigd om het te algemeen te laten, of juist te wollig taalgebruik te hanteren. Ook is het lastig hoe stevig je het neer moet zetten. Hier hebben we ook naar gekeken. Sommigen kwamen meteen terecht in verwijten, terwijl het hier gaat om een droge afspraak. Na goed doorvragen, en wat sturen, kwamen daar de volgende afspraken uit:

*1 We benaderen elkaar met respect en laten iedereen in zijn of haar waarde.                          

*2 We praten NA elkaar.

Tip 3:

Niet voor niets is de tweede cirkel, de groene: complimenten, positieve aandacht geven.   Dat wat je aandacht geeft, groeit. Mensen reageren positief op positieve bekrachtiging. Let goed op hoe je een compliment geeft. ( Voor je het weet is het verkapte kritiek namelijk!) Een compliment is feitelijk, persoonlijk en raak. Dus niet: “goed gedaan joh!” Maar: “je hebt het rapport over XYZ duidelijk en to the point geschreven. Het was ook binnen de deadline klaar. Ik heb er veel in gelezen dat ik nog niet wist. Het was dus echt van meerwaarde voor mij. Dank je wel”

Tip 4:

De eerste stap bij het stellen van een grens is het geven van feedback. Ook feedback houd je heel feitelijk, net als de complimenten die je geeft. Timing is hierbij van belang. Als je te lang wacht ben je misschien echt boos en kun je niet rustig meer zijn.

De andere vier tips in het volgende blog.

Share