Web
Analytics

Zeven fouten die je kunt maken bij het voeren van een lastig gesprek, deel 2.

Fout 4: Negeer de emotie van de ander

Een lastig gesprek kenmerkt zich vooral doordat je gesprekspartner de boodschap als niet prettig ervaart, en dat brengt soms emoties met zich mee. Het is erg verleidelijk om de emotie van de ander te negeren. Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • help, de ander gaat straks huilen, daar kan ik niet tegen
  • de ander wordt boos, daar heb ik geen zin in. Straks krijgen we nog een hele discussie
  • We zijn allemaal volwassenen hoor, als je hier niet tegen kunt, moet je maar op een bergtop in de Alpen gaan zitten.

Op zich heel voorstelbaar. Maar in dit soort gesprekken kun je als stelregel nemen: verstoring gaat voor. En een emotie is zo’n verstoring. Als je die negeert, mis je belangrijke informatie, mis je de persoon die tegenover je zit, en meestal zelfs beiden. Neem je gesprekspartner serieus en geef ruimte aan de emotie. Vermijd hierbij vooral fout 5:

Fout 5: Vul elke stilte op.

Stiltes zijn eng! Dus: babbelen maar! En dit is de manier om voorbij te gaan aan bijvoorbeeld emoties. Vergeet niet dat jij je hebt voorbereid op dit gesprek en je weet er dus al enige tijd van. Je gesprekspartner daarentegen kan overdonderd zijn, of verrast. Voor jou lijkt een stilte een eeuwigheid te duren, maar je gesprekspartner heeft intern een hele dialoog na het horen van jouw boodschap. Geef dus rustig de tijd, zodat je gesprekspartner de informatie kan verwerken, eventueel de emotie die opkomt kan verwoorden of vragen formuleren.

Fout 6: Negeer je eigen emotie.

Je eigen emotie negeren is een heel veel voorkomende fout. Vaak wordt er als volgt gedacht:

  • Het gaat nu niet om mij, dus ik blijf koel
  • Ik heb nu niets aan emoties, want ik heb een gesprek te voeren
  • De ander mag niet merken dat dit me raakt

Natuurlijk is het niet verstandig om je geheel te laten overspoelen door emoties. Maar als je je gesprek hebt voorbereid zal dat ook niet snel gebeuren. Toch kunnen ook bij jou emoties opkomen.

  • Je vindt de boodschap die je moet vertellen echt vervelend, en je zit ermee. Hier kun je aan het begin van het gesprek best kort iets over zeggen: “ ik merk dat ik het lastig vind, maar ik wil je dit toch zeggen”
  • Je hebt daadwerkelijk te doen met je gesprekspartner. Stel je voor de je slecht nieuws hebt verteld. Je kunt dan best aan je gesprekspartner vertellen dat je het zelf ook vervelend vindt. Doe dit wel zonder aan de inhoud van de boodschap iets af te doen. Ook kun je zeggen dat je begrijpt dat de ander baalt of boos is, na je verhaal. Ook hierbij doe je niets van de boodschap af.
  • Je hoort nieuwe informatie van je gesprekspartner die je echt raakt. Dit kan gebeuren en dat kun je ook niet voorbereiden. Jij spreekt iemand aan op het niet halen van deadlines, en het blijkt dat deze persoon pittige problemen heeft in de privesfeer. Laat merken dat jou dat ook iets doet. Het maakt je menselijk en zorgt voor verbinding met je gesprekspartner.

Fout 7: Blijf inhoudelijk.

Uit het voorgaande vloeit al voort dat alleen over inhoud praten een averechts effect heeft. Zorg er daarom voor dat je ook tijd een aandacht inruimt voor emotie en procedure. Een bekend schema is dat van een ijsberg:

       ----Inhoud----

     ----Procedure-----

   waterlijnwaterlijnwaterlijnwaterlijn

   ----Interactie----

       ----Gevoel----

Wat je als top van de ijsberg ziet, is maar een klein gedeelte van de hele berg. Maar als je er geen rekening mee houdt dat er onder de waterlijn ook nog een berg is, loop je averij op. Zo is dat ook in een lastig gesprek.

Waar loop jij tegenaan in een lastig gesprek?

0
0
0
s2sdefault