Web
Analytics

Als een team het pispaaltje is....

Ik werkte met een team dat het niet goed deed. Het was een aparte divisie in het bedrijf en ze ondersteunden andere teams. Er was veel kritiek van die andere teams, en dat was zeker niet altijd onterecht.

De manager van dit team werd er zacht gezegd niet blij van. Ze sprak het team regelmatig aan, maar de klachten bleven komen. Daarnaast was er in het team ook een klaagcultuur. Onderling waren ze vriendelijk naar elkaar, maar als je elk individu apart sprak, waren er toch een hoop klachten over elkaar, over de andere teams en over de manager. En dan hebben we het nog niet gehad over het ziekteverzuim, dat erg hoog was!

Mij werd gevraagd om dit team en de manager te begeleiden, om te kijken of hier wat stappen voorwaarts konden worden gezet. Ik ben begonnen met een teambuildingsbijeenkomst. De start was dat elke deelnemer iets persoonlijs over zichzelf moest vertellen. Dat begon meteen goed! Bij de één vloeide een traan, bij de ander kregen mensen kippenvel, en bij weer een derde werd er keihard gelachen. Na afloop zeiden meerdere mensen dat ze elkaar helemaal niet op deze manier kenden en dat ze blij waren om zoveel persoonlijks gehoord te hebben! Daarna deed ik een ervaringsoefening in samenwerking. De bedoeling was om een stok omhoog te brengen met het hele team. Dit ging niet goed. Dat verbaasde natuurlijk niet, omdat het vanaf het begin al duidelijk was dat de samenwerking niet goed was. Maar nu zagen de deelnemers het zelf ook. Na afloop zeiden ze dat het zo verbijsterend was, dat een simpele opdracht zoveel blootlegt.

Ik ben uitgegaan van de kracht van het team en heb hen gevraagd waar ze allemaal tevreden over waren. Dit was een hele lijst, en terecht! Daarna heb ik hen gevraagd waar ze niet tevreden over waren. Ook hier kwam een hele lijst naar voren. Vanuit deze lijst konden ze zelf prioriteren waar ze met elkaar afspraken over wilden maken. En dit hoefde niets te maken te hebben met wat de andere teams of de manager wilden. Eén van de afspraken was dat ze graag wilden dat kritiek altijd persoonlijk werd gegeven, en dat werd nagevraagd of het klopte en wat de reden was. Daar voegde ik aan toe dat het belangrijk is elkaar vaker te complimenteren. Want als je eenmaal het pispaaltje bent, is het heel moeilijk om een andere naam te krijgen. Door van binnenuit positiever te worden, kun je langzaam aan een omkering werken. Dat was ook de reden dat ik ben begonnen met de afspraken die vanuit henzelf kwamen, zo ervoeren ze dat eigen verantwoordelijkheid nemen werkt.

Om een lang verhaal korter te maken: ik heb na deze teambuilding wekelijks gesprekken gevoerd, met de manager en het team. Ik heb hen wekelijks gewezen op wat ze geweldig hebben gedaan, en wat er nog beter kan. Waar ze hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Het navragen bleek heel effectief: regelmatig was er een klacht ongegrond, omdat de fout niet bij dit team, maar bij de andere teams zat. De klachten die wel gegrond waren, werden sneller opgelost. Natuurlijk gaat het met kleine stappen, en ik blijf werken met dit team.

De afgelopen vergadering was echter heel verhelderend! De manager belde me na afloop enthousiast op om te zeggen dat ze blij verrast was met de zeer constructieve houding van het team. “ Dat komt echt door jouw training en coaching” zei ze. En dat was een compliment waar ik dan weer heel blij van werd!

0
0
0
s2sdefault