Web
Analytics

Als je door je gesprekspartner overvallen wordt....

Regelmatig hoor ik in trainingen “ Lastige gesprekken voeren” de vraag: ‘soms verrast iemand mij met een bepaalde vraag of opmerking en dan weet ik niet hoe ik moet reageren. Wat nu?’ In dit blog 4 tips hoe je moet omgaan met een onverwachte vraag in een gesprek of vergadering.

Tip 1: Zorg dat je goed bent voorbereid. Lang niet alles, maar toch wel veel kun je van tevoren zien aankomen.  Op deze manier kun je niet snel overvallen worden, omdat je de argumenten/ feiten/kennis op orde hebt. 

Een voorbeeld: de leden van een belangenorganisatie zijn boos, omdat de andere belangenorganisatie heel veel actie voert en daarmee voor maatschappelijke medestand lijkt te zorgen. Dit soort zaken kun je voorbereiden door uit te zoeken wat jouw belangenorganisatie voor elkaar heeft gekregen, door in gesprek te gaan. En wellicht is dit veel meer dan de actiegerichte belangenorganisatie kon bewerkstelligen.

Tip 2: Koop tijd.  Als iemand in de vergadering iets te berde brengt, waardoor je even overvallen bent, stel dan een korte koffiepauze voor, of zeg dat je het een goede vraag vindt en dat je er even over na moet denken. 

Een voorbeeld: in een vergadering met ouders met als onderwerp Kerst, komt er opeens een vraag over het schoolreisje van groep 3. Als gesprekleider kun je zeggen: “ u overvalt me even met deze vraag, vindt u het goed dat ik hem even parkeer, dan kom ik erop terug, nadat we ons onderwerp “ Kerst” hebben afgerond”

Tip 3: Ga in op de onderliggende emotie.Vaak is er een onderwerp dat ‘opeens’ te berde wordt gebracht, maar waarbij je voelt dat het onderwerp minder belangrijk is dan de emotie. Geef dan aandacht aan de emotie en vraag hierop door. 

Een voorbeeld: Tijdens een teamvergadering werd er door een teamlid geroepen: aan dat appen heb ik ook een enorme hekel, ik wil dat er niet meer ge-appt wordt! ( En dit in iets krachtiger bewoordingen) Door de toon en de krachttermen, heb je gemakkelijk in de gaten dat er misschien meer aan de hand is. Vraag dan door. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ik heb de indruk dat je hier boos over bent, klopt dat? In dit geval bleek dat het appen op zich geen probleem was, maar de toon waarop er ge-appt werd, wel!

Tip 4: Stel het onderwerp uit.Tenslotte, als je je niet kon voorbereiden en je hebt niet genoeg aan het ‘kopen van tijd’ zoals beschreven bij tip 2, geef dan eerlijk toe.

Een voorbeeld: tijdens een vergadering van huisartsen en assistenten stelt iemand een vraag van juridische aard , die belangrijk is voor de praktijk. De voorzitter zei in dit geval:’ Dat is een heel goede vraag, en daar weet ik helaas nu geen antwoord op. Ik ga dit voor je uitzoeken en kom er volgende week op terug.’

0
0
0
s2sdefault