Web
Analytics

Motiveren van anderen

Dit blog gaat over het motiveren van anderen. Ik geef daarvoor vijf tips. Die anderen kunnen directe collega’s zijn, werknemers, of kinderen. In principe kun je iedereen motiveren, dus ook je buurvrouw of vrienden. Denk er daarbij wel aan dat de echte motivatie van binnenuit moet komen. Daarom werd er vroeger op school altijd gezegd: je werkt niet voor de juf, maar voor jezelf. (“Jaja”, dacht ik toen, mag ik mezelf dan ook een cijfer geven? – maar goed, toen was ik jong)

TIP 1: Stel de doelen samen met de ander vast. De motivatie voor de verandering wordt misschien wel door jou aangewakkerd, maar de ander moet de noodzaak daartoe ook voelen, anders is hij niet intrinsiek gemotiveerd. Maak de doelen smart ( specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden) Dus niet: ik ga mijn best doen. Maar wel: voor juni 2020 breng ik 5 nieuwe betalende klanten binnen.

TIP 2: Verwar betrokkenheid niet met aansturen. Geef de ander vertrouwen en laat hem zelf kijken hoe hij zijn nieuwe doel het beste vorm kan geven.

TIP 3: Communiceer als een OEN. Wees Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Dit lijkt een heel stuk gemakkelijker dan het is. Over het algemeen hebben we al heel veel meningen, we weten precies hoe het zit. “Ach joh, hij is liever lui dan moe”Als je vraagt wat de ander tot nu toe gedaan heeft, blijf je inspireren tot het halen van het doel. Je komt ook achter de drijfveren van de ander, en dan kan blijken dat hij helemaal niet lui is, maar bijvoorbeeld wat onzeker waardoor hij overal heel lang over nadenkt.

TIP 4: Natuurlijk kom je ook in deze situatie de bekende hobbels tegen. Er gaat zeker wat mis. Wat dan? Stoppen, kijken, corrigeren en handelen.Een mooie metafoor is hier autorijden:Als je van A naar B rijdt met de auto en je bent plotseling in C, dan zet je de auto aan de kant. Je kijkt waar je bent, je corrigeert je route en je rijdt de nieuwe route (handelen) Deze werkwijze kun je elke keer weer samen met de ander toepassen. In een training voor leidinggevenden wil R. zijn medewerkster motiveren tot het delen van kennis met haar collega’s. Ze zijn het daarover eens, maar het komt toch regelmatig voor dat de medewerkster dat niet doet. De tip is: neem de tijd voor een gesprek (stop), kijk wat er goed gaat en wat er beter kan (kijk), vraag de medewerkster waar ze kan corrigeren en wat ze nu als volgende stap gaat doen (handelen). 

TIP 5: Complimenteer! Er is gebleken dat erkenning boven salaris wordt gesteld als het gaat om werktevredenheid. Laat merken dat je ziet dat de ander goed bezig is. Een compliment is meer dan: “Goed gedaan joh!” In een compliment beschrijf je het feit dat je hebt waargenomen, en je beschrijft het effect op jou en de ander. Een goed compliment zou kunnen zijn: ik hoor dat je klant XYZ hebt gebeld en een afspraak hebt gemaakt. XYZ gaf aan dat hij blij was met de snelle opvolging. Fantastisch! Het gevolg is dat ik jou ook graag naar speciale klant ABC laat gaan.

Bij het motiveren van anderen is er een onmmisbaar model dat je daarvoor kunt gebruiken, het heet De Motivatiecirkel. Hierover meer in het volgende blog.

In dit blog heb ik vijf tips voor motivatie beschreven. Ik ben er daarbij van uitgegaan dat de sfeer tussen jou en de ander goed is. Is dat niet zo? En wil je tips? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

0
0
0
s2sdefault