Web
Analytics

Mevrouw K.

Het woon-zorg centrum waar ik als trainer aan verbonden ben, heeft al ver voor de overheidsmaatregelen de deuren voor bezoek gesloten. Daarnaast gaan activiteiten in het huis niet door, en is het restaurant dicht. De bewoners zitten noodgedwongen veel meer op hun kamer. Vlak voor de uitbraak van de corona crisis heb ik de medewerkers een training “ betekenisvolle gesprekken” gegeven, waardoor ze hun bewoners nog beter leren kennen. In deze periode is het extra waardevol om tijd uit te trekken om samen met een zorgmedewerker een diepgaand gesprek met bewoners te hebben. De bewoners stellen deze extra gesprekken, naast videobellen en filmpjes en kleine activiteiten in de gangen en huiskamers, enorm op prijs. In de komende blogs zal ik geanonimiseerd een paar gesprekken weergeven.

Met zorgmedewerker C bij mevrouw K.

Ik vraag C. waarom ze mevrouw K kiest. C: ’ik heb een klik met mevrouw K, hoewel ze zeker niet de makkelijkste is. Ze kan nog wel eens drama maken, als het niet gaat zoals zij wil.’ We praten hier over door en ik concludeer dat mevrouw K. heel duidelijk haar grenzen aangeeft. Misschien kunnen we uit het gesprek halen waar dit vandaan komt. Ik geef aan dat dit niet het hoofddoel is, maar we kunnen het in ons achterhoofd houden. Het gesprek start deze keer met het kijken in het fotoboek naar de trouwfoto’s. Mevrouw K. vertelt dat ze met haar man een jaar naar het buitenland is gegaan, en dat ze daar met alle egards behandeld werd. Bij mij gaat er een lampje branden en ik vraag: ‘vindt u het belangrijk, dat u een bepaalde status heeft?’ Meteen gaat ze rechterop zitten en zegt: ‘ jazeker! Ik ben daar ook in mijn leven naar op zoek geweest’ en geeft een aantal voorbeelden. Dit geeft mij en de zorg al wat meer inzicht in wat voor haar belangrijk is. Het gesprek gaat verder en komt na enige tijd op een aangetrouwd familielid. Deze man woonde in het buitenland, maar kwam regelmatig met zijn vrouw op bezoek in Nederland en kroop dan bij mevrouw K. in bed. We zijn al bijna een uur in gesprek, maar voor het eerst valt een daverende stilte in de kamer. C vraagt na enige tijd: ‘vond u dat prettig?’ en mevrouw K. antwoordt dat ze daar onbehaaglijk van werd. Het gesprek is ten einde, voor nu. Maar C.  en ik besluiten dat het voor de zorg belangrijk is om meer te weten van deze situatie en hoe mevrouw K dit ervaren heeft. Ik bespreek met C. het verschil tussen open en gesloten vragen: ‘vond u dat prettig?’ is een gesloten vraag. Het was heel goed dat C. op dit onderwerp doorvroeg. Nog beter zou zijn geweest : ’wat vond u daarvan?’ Mevrouw K. vond het geweldig dat we zoveel tijd hebben genomen voor een gesprek met haar. Wij vonden het geweldig dat ze zo open was en dat deze informatie om meer vraagt, maar ook inzicht geeft in mevrouw K en daarmee in de zorg die het beste bij haar past.

 

0
0
0
s2sdefault