Web
Analytics

Vraag achter de Vraag,Wat doen familie-opstellingen voor je ?

Cliënt J.L komt met een vraag. De directe aanleiding is onmin in haar familie: wie wordt er wel en wie wordt er niet uigenodigd op een feest.

Zoals heel vaak is het goed om te luisteren naar de vraag achter de vraag. Bij deze cliente bleek dat haar moeder voor haar een belangrijkde drijfveer was. Dat betekent voor de begeleider goed luisteren, want door alle woorden over het feest, en welke zus er niet mocht komen, en wie juist weer wel, is het niet altijd eenvoudig om te horen wat het dragende fundament onder dit alles is. Het helpt dan om ook goed te kijken naar de cliente tijdens het verhaal: waar ligt meer nadruk? Waar verandert er iets in de spiertonus in haar gezicht? Waar praat ze sneller? Waar kijkt ze weg? Na zo gekeken en geluisterd te hebben naar de cliente werd duidelijk dat de opstelling in eerste instantie over haar moeder moest gaan.

Het komt regelmatig voor dat er verstrikkingen zijn in families. In dit specifieke geval leek het erop dat de docher heel veel voor de moeder wilde dragen. Ook hier kun je horen welke woorden iemand kiest. Zij sprak over haar moeder als over een Engel ( iedereen zegt dat) en iemand die anderen niet tot last wil zijn. Ik liet de cliënt haar moeder opstellen en ze stond er zelf tegenover. Hier gebeurde meteen al van alles, cliënte raakt ontroerd. Ik vroeg haar respectvol te buigen en ook dit geeft meteen heel veel stof tot napraten. Wat gebeurt er met je als je dat doet? Wat gebeurt er als het vice versa ook gebeurt?

En dan is er nog het kijken naar je eigen lot en het lot van de ander. Ook hierin is veel te ontdekken: probeer je de ander te helpen, en zo ja hoe doe je dat dan? En wat betekent dit weer voor jou? Is helpen altijd goed? Is helpen altijd slecht? Waar help je zelf en waar word je geholpen?

Voor deze cliente zijn er heel veel kwartjes gevallen. Na afloop zei ze:” ik wist niet dat dit zo’n indringende methode was. Ik voelde me tijdens de sessie heel verdrietig, maar nu ga ik met een opgelucht en vervuld gevoel naar huis”

0
0
0
s2sdefault

SeniorWeb

In een eerder blog schreef ik in het algemeen over het “trainen” van vrijwilligers. Ditmaal heb ik daar ervaring mee, doordat ik heb meegewerkt aan de eerste (in de rij) vrijwilligersdag van SeniorWeb.

SeniorWeb is een organisatie die met professionele vrijwilligers werkt, die telefonisch, digitaal of aan huis mensen helpen met computerproblemen. Ze doen dit heel goed, hun diensten worden met een 8 beoordeeld. Natuurlijk is het dan een uitdaging om te kijken of de leden nog tevredener kunnen worden en dat wellicht een volgende keer zelfs met een 9 beoordelen. En daarvoor was deze dag.

Er werd een toelichting gegeven bij de redenen dat klanten weglopen bij een bedrijf of organisatie.

Zoals je ziet op de foto gaat minder dan 1/5 van de klanten weg om prijs. En omdat de prijs bij SeniorWeb heel laag is, zal dat bij hen nog veel minder zijn. Maar mensen gaan wel weg door, om het maar even in een containerbegrip te gieten, verkeerde bejegening. En om de manier van bejegenen draaide deze dag.

Er werd begonnen met een heerlijke lunch. Daarna kregen de deelnemers een scene voorgeschoteld waarin het een en ander misging. Ze mochten daarna aan de knoppen draaien, zodat ze WEL tevreden waren met wat ze zagen. Het leuke van deze interactieve manier van werken is, dat er meteen veel discussie ontstaat. Ook tussen de vrijwilligers onderling. Want telt houding nou mee, of is gewoon alleen gedag zeggen al voldoende? En begrip tonen voor een ander, hoe doe je dat? Is zeggen “ ik snap het wel” voldoende? Of moet er meer aan te pas komen, en hoe zorg je ervoor dat je authentiek bent?

Ook keken we naar de verschillende stijlen van communicatie. Als je iemand hebt, die heel nauwkeurig is, dan is het goed om te weten in welke hoek die persoon uithangt, want dan kun je iets van je eigen gedrag daarop aanpassen. Wendbaar zijn, heet dat.

Ook werd er gekeken naar een manier om aan ledenwerving te doen. Toch altijd lastig bij vrijwilligers, die het soms te commercieel vinden om daarover te beginnen. Hoe kun je dit doen op een manier die te pruimen is voor jezelf, en voor het lid waar je bij bent? We hebben verschillende manieren onder de loep genomen. Op die manier wordt het ook maatwerk, want wat bij de een past, hoeft dat nog niet bij een ander te doen.

En daarnaast hebben een aantal deelnemers met mij nog een korte scene gedaan, en wel rondom de zaken die ze zelf lastig vinden. Als iemand zit te klagen, bijvoorbeeld, over een collega. Wat doe je dan? Er komen mooie dingen voorbij ! Ook is er ( gelukkig) nog voldoende te leren! Alles werd op flap genoteerd en SeniorWeb had het leuke idee om van de meest voorkomende zaken een geheugensteuntje te maken, bijvoorbeeld in de vorm van een sleutelhanger. Het was een heel geslaagde dag en er komen er nog meer.

Nu al zin in.

0
0
0
s2sdefault