Skip to main content

Meesterschap in moeilijke gesprekken.
- Praten met gevoelige of kwetsbare jongeren.

Herken je dit?

  • Soms is het lastig een jongere te bereiken.
  • Jongeren vertonen soms lastig gedrag en je weet niet goed of er iets achter zit, en zo ja wat dan.
  • Je ziet dat er wat is, maar de jongere vertelt niets. Je voelt je tekortschieten
  • Je kunt de jongere niet helpen als hij niet praat.

Dan is deze training iets voor jou!
Een van de fijne kenmerken van docenten is dat ze autonoom zijn.
Ze maken zelf hun lessen, of bereiden ze voor op hun eigen manier. In hun klaslokaal bepalen ze hun eigen sfeer.
Het nadeel van dat autonoom zijn, is dat docenten onterecht kunnen denken dat ze alles zelf moeten kunnen oplossen. Zonder hulp van buitenaf.
Sommige jongeren zijn bijzonder goed in het verbloemen van hun kwetsbaarheden, waardoor jij als docent niet goed begrijpt waarom het met deze jongere gewoon niet loopt. Je bent met enthousiasme docent geworden, omdat jongeren je aan het hart gaan. Toch heb je het gevoel niet alle jongeren te kunnen bereiken.
Er is ook veel te doen in het onderwijs, het lijkt wel of het nooit genoeg is.
Of ook leerlingen steeds meer van je vragen.
En dan heb je ook nog eens te maken met jongeren of jong-volwassenen die nog volop in ontwikkeling zijn en alleen daarom al gevoelig en kwetsbaar.
Geen wonder dat je daar wel eens moe van wordt!

Stel je voor dat je met meer plezier naar je werk gaat. Dat er openheid in je gesprekken met jongeren is en dat ze zich uitspreken naar je. Gewoon omdat ze je vertrouwen. Dat je meer begrip krijgt voor de jongere en dat je deze motiveert.

Een beter contact met de jongere begint bij jezelf. 
Natuurlijk zadel je de jongere niet op met jouw gevoeligheden, maar door deze voor jezelf te (h)erkennen, kun je van daaruit een dieper contact maken met de jongere. Naast alle gespreksvaardigheden die je als docent al hebt, is het van belang om te weten hoe je jongeren kunt motiveren. En hoe je ze kunt coachen, zonder teveel op je schouders te nemen, zodat ze zelf grotendeels zorgen voor een oplossing.

In de training Meesterschap in Moeilijke Gesprekken leer je:   

  • Contact maken vanuit jezelf, zodat je een dieper, oprechter contact kunt opbouwen met de jongere.   
  • Je eigen gevoel en intuïtie serieus nemen, zodat je signalen van de jongere beter aanvoelt en hier passend op kunt reageren. 
  • Jongeren motiveren, zodat ze zelf in beweging komen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen proces.   
  • Coachen zonder oplossingen aan te dragen, zodat de jongere zélf tot inzichten en oplossingen komt — en niet in de weerstand schiet.

Zo ontstaat er een gelijkwaardig contact waarin de jongere zich gezien voelt én verantwoordelijkheid durft te nemen.

Ik geloof dat écht leren van binnenuit begint.
De eerste tien jaar van mijn loopbaan stond ik met veel plezier voor groep 8 in een aandachts-wijk in Rotterdam. Ik genoot van het lesgeven en de verbinding met de kinderen. Na tien jaar merkte ik dat ik behoefte had aan een nieuwe uitdaging.
Tijdens mijn drama-opleiding en mijn werk bij een trainer-acteerbureau ontdekte ik dat duurzame verandering pas ontstaat als je ook jezelf meeneemt in wat je doet. Daarom volgde ik de opleiding Lichaamsgerichte Therapie, met verdiepingen in familie- en organisatieopstellingen. In 2008 richtte ik BRON – Verdieping In Ontwikkeling op. Vanuit mijn ervaring ontwikkelde ik trainingen waarin niet alleen technieken centraal staan, maar ook jij als persoon — met je eigen gevoel, intuïtie en kwetsbaarheid. Zo blijft wat je leert geen trucje. Je kiest eruit wat bij jou past en brengt dat op een doorleefde, authentieke manier over. Want pas als je vanuit jezelf werkt, ontstaat er écht contact.