Voor wie
Voor wie werkt BRON – Verdieping In Ontwikkeling?
Je ben bewust, mensgericht en iemand die wil groeien. Je bent vriendelijk, nieuwsgierig, positief en hebt hart voor je vak. Juist daarom raakt het als je in je werk geen écht contact kunt maken met een cliënt of jongere. Lastig gedrag, klagen of teruggetrokkenheid maken het moeilijk om een verbinding op te bouwen — en dat laat je niet koud. Je gaat piekeren, raakt gefrustreerd of begint aan jezelf te twijfelen. Gelukkig: dat hoeft niet.
Voor zorgprofessionals en managers in de zorg
Zorgmedewerkers doen hun werk met toewijding, maar lopen soms vast:
- Cliënten vertonen lastig gedrag waar je geen grip op krijgt.
- Je stelt grenzen maar wordt toch overvraagd.
- Je werkplezier neemt af en vermoeidheid neemt toe.
- Je hebt geen ruimte om dit echt te bespreken met collega’s.
Als manager zie je dat medewerkers hun best doen, maar toch vermoeid raken of mopperig worden. Teams verliezen verbinding, en het enthousiasme van vroeger lijkt soms verdwenen. Je wilt je team ondersteunen, maar hebt zelf ook te maken met overvolle agenda’s.
Voor onderwijsprofessionals en begeleiders
In het onderwijs zie je:
- Jongeren die moeilijk gedrag vertonen zonder dat duidelijk is wat erachter zit.
- Leerlingen die je als docent niet bereikt, hoe hard je ook je best doet.
- Ouders die klachten uiten, terwijl jij je tekort voelt schieten.
- Het gevoel dat je het contact mist dat nodig is om écht iets te kunnen betekenen.
- Als begeleider of teamleider zoek je naar manieren om je team hierin te ondersteunen, maar ook hier ontbreekt vaak de tijd of de juiste tools om die laag van verbinding en zelfinzicht te bereiken.
De trainingen: praktisch én verdiepend
BRON – Verdieping In Ontwikkeling biedt trainingen die verder gaan dan het aanleren van technieken. Natuurlijk leer je gesprekstechnieken, coaching en motiveren — maar de focus ligt op wie jij bent in het contact. Zodat je je gevoeligheden leert gebruiken als kracht en écht impact maakt.
Voorbeelden van trainingen:
Meesterschap in Moeilijke Gesprekken
(voor onderwijsprofessionals- o.a. praten met kwetsbare en/of gevoelige jongeren)
Praten met Pijnpunten
(voor zorgmedewerkers – lastige gesprekken met cliënten en/of mantelzorgers)
In iedere training leer je:
- Lastig gedrag begrijpen: wat zit erachter?
- Contact maken zonder jezelf te verliezen.
- Je eigen kracht inzetten voor échte verbinding.
- Duidelijke grenzen stellen zonder de relatie te schaden.
- Coachen, motiveren en aanspreken zonder oordeel.
Ook diepgaandere trajecten zoals de driedaagse retraite ‘Professionele Gesprekskracht’ en ‘Zorgspiegel’ (structurele ondersteuning voor zorgteams) gaan in op deze thema’s.
Veelgehoorde bezwaren — en waarom ze niet hoeven te blijven bestaan:
“Een trucje leren helpt toch niet.”
Klopt. Daarom zijn deze trainingen maatwerk. Je krijgt niet alleen tips, je ontdekt ook wat écht bij jou past — vanuit jouw eigen stijl, gevoeligheid en kracht.
“Lastige jongeren of cliënten zijn nu eenmaal zo.”
Ja, lastig gedrag blijft. Maar jij kunt wél leren hoe je er op een andere manier mee omgaat, zodat je de situatie niet laat bepalen hoe jij je werk beleeft.
“De werkdruk is te hoog voor een training.”
Dat is precies waarom het nodig is. Door beter om te gaan met lastige situaties, bespaar je energie, voorkom je uitputting en verhoog je je werkplezier.
Voor wie werk ik?
Ik werk voornamelijk voor de zorg en het onderwijs. In trainingen of in-company.
In de zorg:
Voor organisaties in ouderenzorg, begeleid wonen, en jongerenzorg.
Voor o.a. verpleegkundigen, verzorgenden IG, helpenden, artsen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, sociaal werkers, geestelijk verzorgers, teamleiders en zorgmanagers.
In het onderwijs:
Voor VO, MBO en HBO – o.a. intern begeleiders, docenten, mentoren, onderwijsassistenten, zorgcoördinatoren, studieloopbaanbegeleiders, praktijkinstructeurs, teamleiders, afdelingshoofden en locatiedirecteuren.
Doe mee en ontdek hoe jij meer impact maakt, vanuit wie jij écht bent.