Skip to main content

Meesterschap in moeilijke gesprekken
- Veelgestelde vragen

Hoeveel tijd kost de training?
De training Meesterschap in Moeilijke Gesprekken bestaat doorgaans uit drie keer twee dagdelen (bijv. van 9:30 tot 15:30)

Is het te combineren met mijn werk als docent?
De ervaring leert dat de meeste docenten het goed vinden te combineren met hun werk. Het is daarbij wel belangrijk om gewichtige tijden in het onderwijs (zoals examens) vrij te laten van de trainingsdagen. De training is zeer praktijkgericht. Naast theoretische modellen werk je voornamelijk met oefeningen en (eigen) casuïstiek. Er worden realistische situaties nagebootst en je krijgt direct feedback, zodat je de geleerde vaardigheden direct kunt toepassen met je eigen leerlingen, waardoor dat niet meer hoeft tijdens collegiaal overleg of intervisie. Over het algemeen is er weinig huiswerk voor deze training.

Welke praktische gespreksvaardigheden leer ik in de training en kan ik die direct toepassen in de klas?
In de training komt onder andere aan de orde: motiverende gespreksvoering, schakelen over de niveau’s, transactionele analyse en het GROW model. Deze zijn na oefening in de training direct toepasbaar in de klas en in één op één gesprekken met jongeren.

Wat als ik het spannend vind om persoonlijke situaties te delen of om te oefenen in een groep?
Het is heel normaal om enige spanning te voelen bij het delen van persoonlijke ervaringen of het oefenen van moeilijke gesprekken. De training wordt gegeven in kleine groepen, waarbij een veilige en vertrouwelijke sfeer centraal staat. Je bepaalt zelf welke situaties je wilt inbrengen en er wordt zorgvuldig omgegaan met privacy en grenzen van deelnemers. Buiten je comfort-zone gaan kan helpend zijn, over je grens gaan zeker niet. Het doel is dat iedereen zich veilig genoeg voelt om te leren en te oefenen.

Hoe kan ik omgaan met culturele verschillen of andere diversiteitsaspecten in gesprekken met jongeren?
Hoewel de training zich niet specifiek richt op culturele verschillen of diversiteitsaspecten, geeft de training veel handvatten om met respect, interesse en nieuwsgierigheid met alle jongeren te praten en open te zijn naar wat voor hen belangrijk is.

Wat levert de training mij concreet op in mijn dagelijkse praktijk als docent of mentor?
Na deze training ben je beter in staat om met jongeren te praten over lastige onderwerpen. Ook heb je handvatten om leerlingen te motiveren. Daarnaast kun je de leerling coachen, zonder alles van de leerling over te nemen.